Zaznacz stronę
Po Kojarzeniu i Kwestionowaniu przyszedł czas na trzecią umiejętność z modelu DNA Innowatora: OBSERWOWANIE. Czym jest i jak ją rozwijać?  

CZYM JEST OBSERWOWANIE?

  Większość innowatorów to zapaleni obserwatorzy. Starannie przypatrują się światu korzystając z wielu zmysłów naraz i – dość często – łącząc ze sobą wnioski i informacje pozornie od siebie bardzo odległe. Dzięki dobrze rozwiniętemu Kojarzeniu i Kwestionowaniu przyglądają się produktom, usługom i codziennemu życiu w poszukiwaniu tego, co nie działa, a następnie formułują zadanie do wykonania. Autorzy „DNA Innowatora” pokazują, jak działa Obserwowanie na przykładzie Ratana Tata, prezesa hinduskiego koncernu Tata Group. Pewnego dnia Tata przyglądał się 4-osobowej rodzinie, która w rzęsistym deszczu usiłowała się usadowić na małym skuterze – typowym środku lokomocji w Indiach. Tata zaczął się zastanawiać, jak zapewnić ubogiej rodzinie pojazd, który byłby zadaszony i bezpieczny jak samochód, ale pozostawałby jednocześnie w zasięgu możliwości finansowych Hindusów. Tak powstał najtańszy na świecie samochód Tata Nano. Kolejnym etapem Obserwowania były rozmowy z potencjalnymi Klientami. Okazało się, że najpopularniejsze dotychczas skutery są sprzedawane inaczej na wsi niż w mieście. Sprzedawca skuterów przyjeżdża na pchli targ, wyładowuje skutery z ciężarówki, uczy Klienta jak się jeździ, by w ten sposób Klient uzyskał prawo jazdy i tego samego dnia mógł pojechać do domu. W przypadku samochodu potrzebne było dodatkowo ubezpieczenie, jakaś forma finansowania droższego niż skuter pojazdu, rejestracja samochodu oraz inne prawo jazdy. Tata wprowadził więc kilka innowacji do swojego procesu sprzedaży na wsiach i ostatecznie Klient mógł wyjechać swoim nowym Tata Nano po 2-4 godzinach. Zadaniem do wykonania było sprawienie, by samochód był towarem dostępnym dla mieszkańców Indii, ale aby zostało zrealizowane, nie wystarczyło wynalezienie małego samochodu – proces innowacji objął zarówno wynalazek, jak i ułatwienie do niego dostępu.  

JAK ROZWIJAĆ OBSERWOWANIE?

  Zmysł obserwatora w sposób naturalny włącza się nam w podróżach. Patrzymy w sposób świeży i w naszych głowach pojawiają się pytania. Dlaczego ludzie zachowują się tak, a nie inaczej? Skąd taka popularność niektórych produktów? Jak są realizowane różne idee? Poza podróżami również możemy nabierać doświadczenia w tej kompetencji.  

1. Obserwuj Klientów

Zaplanuj sobie regularne spotkania z Klientami, by dowiedzieć się, co lubią, a czego nie cierpią (i dlaczego!). Obserwowanie nabywców i potencjalnych nabywców w całym cyklu życia produktu lub usługi trochę przypomina pracę antropologa, warto więc sięgnąć po jakąś pozycję książkową o ich metodach obserwacji. Pomocna idea: design thinking Pomocna literatura biznesowa: „Projektowanie propozycji wartości”  

2. Obserwuj firmy

Wybierz firmę, której zechcesz przyjrzeć się dokładniej. Może to być konkurencja lub pionier w swojej branży. Dowiedz się, jaki ma model biznesowy, w jaki sposób zarządza się w niej ludźmi, jakie technologie wykorzystuje. Rynek zmienia się na tyle szybko, że czasem do tego benchmarkingu warto wziąć nawet start-up.  

3. Obseruj wszystko, na co Ci przyjdzie ochota

W celach ćwiczeniowych możemy wyznaczyć sobie każdego dnia 10 minut na Obserwowanie. Możemy notować spostrzeżenia i robić zdjęcia lub kręcić filmy. Jeff Bezos z Amazonu często robi zdjęcia „naprawdę złym innowacjom”, by zyskać pomysły na rzeczy, które można by zrobić lepiej. Ważne, abyśmy po jakimś czasie wracali do swoich zapisków – w odpowiednim momencie może się okazać, że zainspirują do jakiegoś odkrycia.  
Obserwacja to oczywiście nie tylko patrzenie. Wiele wniosków i pomysłów można uzyskać korzystając ze słuchu, węchu, smaku i dotyku. Szczególnie, że nasi Klienci również nie kierują się w swoich wyborach tylko i wyłącznie wzrokiem – na ich decyzje mają wpływ wszystkie zmysły. Być może do włączenia pozostałych zmysłów zachęci nas kolejna umiejętność z modelu DNA Innowatora: Nawiązywanie znajomości. Maja   Photo by Becca Romine on Unsplash