Zaznacz stronę

DNA Innowatora: Nawiązywanie znajomości

Większość managerów nawiązuje kontakty, by się sprzedać, sprzedać swoje firmy lub zbudować relacje z ludźmi posiadającymi pożądane zasoby. W przeciwieństwie do nich innowatorzy szukają raczej nowych pomysłów i spostrzeżeń, poznając ludzi o różnych punktach widzenia.

 

CZYM JEST NAWIĄZYWANIE
(odpowiednich) ZNAJOMOŚCI?

 

W Modelu DNA Innowatora umiejętność Nawiązywanie znajomości jest jedną z 5 kluczowych kompetencji. Chodzi o poznawanie ludzi o odległych zainteresowaniach, z różnych – niż nasze – środowisk, dużo młodszych lub dużo starszych. Jednym słowem: innych. 

„Cenię sobie idee pochodzące z niezwyczajnych miejsc. Brzmi to jak jakiś komunał, ale zamiast z prezesem, wolałbym porozmawiać, dajmy na to, z kimś z recepcji. Naprawdę szukam ludzi o różnej historii i odmiennych sposobach myślenia. Staram się obcować z różnymi wizjami świata.”

Pierre Omidyar, e-Bay

Jedno z ulubionych pytań, prowadzących do przełomowych rozwiązań brzmi „Kto wcześniej borykał się z tym problemem i jak go rozwiązał?” Jeśli rozwiązanie pochodzi z innej branży – tym lepiej, nikt z naszej konkurencji pewnie na nie jeszcze nie wpadł.

Kent Bowen z CPS Technologies produkuje kompozyty ceramiczne. Jeden z poważnych problemów firmowych rozwiązał dzięki rozmowom ze specjalistami od zamrażania spermy. Naukowcy z CPS zauważyli, że w zawiesinie ich kompozytu, w momencie wstrzykiwania jej do form i zamrażania, powstają kryształki lodu. Od tych kryształków rozpoczynało się późniejsze pękanie. Jeden z inżynierów odkrył, że specjaliści od zamrażania spermy borykali się z tym samym problemem i skontaktował się z nimi. Pracownicy CPS nauczyli się ich techniki i włączyli ją do swojego procesu produkcyjnego. Między innymi dzięki tej innowacji CPS wytwarza jedne z najlżejszych i najbardziej wytrzymałych kompozytów ceramicznych na świecie.

Poszukiwanie pomysłów to jedno. Potem należy je z kimś omówić, a ponieważ z reguły są to pomysły decydujące o potencjalnej przewadze konkurencyjnej, innowatorzy budują sobie grono zaufanych osób o różnych punktach widzenia i to z nimi ścierają idee.

 

JAK ROZWIJAĆ NAWIĄZYWANIE ZNAJOMOŚCI?

 

1. Zwiększaj różnorodność sieci kontaktów

Przygotuj listę osób, z którymi mógłbyś porozmawiać, a są od Ciebie bardzo różni: są nastolatkami lub przekroczyli 75 rok życia, mają inny kolor skóry, wychowali się w innym kraju, pochodzą z innej grupy socjoekonomicznej lub mają zupełnie różne od Twojego wykształcenie. Jeśli grupa z listy jest mało zróżnicowana – zaplanuj, jak poznać nowych znajomych.

 

2. Bierz udział w konferencjach

Wybierz jedną konferencję z obszaru Twojej specjalizacji i jedną zupełnie z nią niezwiązaną. Postaraj się poznać ludzi oraz ich problemy. Pytaj o ich problemy i punkty widzenia na wyzwania, z jakimi się zmagają.

 

3. Stwórz kreatywną społeczność

Znajdź kilku członków założycieli, którzy są twoim zdaniem otwarci na dyskusje o nowych ideach i będą Cię stymulować do twórczego myślenia. Spotykajcie się raz w miesiącu w jakimś inspirującym miejscu, by omówić trendy i idee.

 

4. Zaproś kogoś z zewnątrz

Przynajmniej raz w tygodniu zaproś inteligentną osobę z innego środowiska na lunch i spotkanie z Twoim zespołem. Opowiedz o Waszych wyzwaniach i poproś o punkt widzenia tej osoby. Możesz też prowadzić otwarty dom idei, zapraszając parę osób z różnymi punktami widzenia, w tym osoby niebędące ekspertami, nowe w danej sytuacji. Poproś je o przedstawienie swoich pomysłów lub poglądów na daną sprawę.

 

5. Bierz udział w szkoleniach i spotkaniach z innymi ekspertami

Szkolenia otwarte pozwalają poznać innych uczestników: zmagających się z podobnymi do Twoich wyzwaniami, ale z innych branż. Zamknięte warsztaty dla Twojej firmy to świetna okazja do poznania punktów widzenia osób z innych szczebli organizacyjnych.

Dodatkowo warto wymieniać się doświadczeniami z innymi managerami. Managerowie ds. marketingu P&G oraz Google zamieniali się na miesiąc swoimi stanowiskami, by zyskać intensywny wgląd w świat innej osoby i zyskać odwagę do zakwestionowania założeń ze swojej branży.

Westhill – firma szkoleniowa, z którą często współpracuję (najbardziej innowacyjna firma szkoleniowa w 2015 i 2016 roku), organizuje dla swoich Klientów wizyty studyjne w Facebook, Google, Liroy Merlin, a nawet u siostry Małgorzaty Chmielewskiej, która stworzyła jedną ze skuteczniejszych sieci pomocy bezdomnym. Uczestnicy tych wizyt wspominają je zawsze jeszcze długo.

 

Poza powyższymi wskazówkami autorów „DNA Innowatora” warto wspomnieć jeszcze o jednej. To, co sprawia trudność w networkingu, to obawa przed odrzuceniem. Nikt z nas nie lubi nawiązywać kontaktów z osobami nam niechętnymi, a nigdy nie wiemy, jaki jest spotkany człowiek.

Myślę, że nawiązywanie różnorodnych znajomości może być z jednej strony trudniejsze, a z drugiej łatwiejsze niż standardowy networking.

Trudniejsze, bo osoby z innych branż czy środowisk postępują wg innych wzorców niż my – wystarczy popatrzeć na różnice podczas spotkań biznesmenów z wykładowcami wyższych uczelni lub pójść na dyskotekę dla nastolatków. Takie znajomości wymagają większej czujności, delikatności i elastyczności.

Z drugiej strony, w środowiskach dalekich od naszego możemy trochę mniej się martwić o markę osobistą i wizerunek: specyficzne zachowania możemy zrzucić na branżę i wiek, a opinia – nawet jeśli nie będzie pochlebna – nie będzie miała wpływu na to, co myślą o nas najbliżsi Klienci i współpracownicy, bo do nich zapewne nie dotrze:)

Pewne jest jedno: Odwaga, od której zaczęli swój model autorzy „DNA Innowatora” może się okazać niezbędna.


Nawiązywanie znajomości wydaje się być czymś oczywistym w świecie biznesu. A jednak, jeśli masz poczucie, że masz wiele znajomości, a wciąż nie jesteś wystarczająco innowacyjny, może warto poszerzyć swój networking o środowiska, z którymi nigdy się bliżej nie zetknąłeś?

Maja

 

Photo by Sean Stratton on Unsplash