Zaznacz stronę

DNA Innowatora: Eksperymentowanie

Jak znaleźć odpowiedź na pytanie „Co by było gdyby…?” Nie ma lepszego sposobu niż sprawdzenie tego!

Większości osób Eksperymentowanie kojarzy się z naukowcami w białych fartuchach. A jednak laboratoria to nie jedyne środowisko, gdzie można przeprowadzać eksperymenty. Dla innowatorów laboratorium to rynek, a ich działania w ramach tej umiejętności mogą być bardzo różne.

 

CZYM JEST EKSPERYMENTOWANIE?

 

Eksperymentowanie to jedna z 5 umiejętności odkrywczych wchodzących w skład Modelu DNA Innwatora. Autorzy modelu wyróżnili aż 3 sposoby na Eksperymentowanie:

 

1# Wypróbowywanie nowych doświadczeń

Zdobywanie nowych umiejętności, doświadczanie nowych sytuacji (np. mieszkanie w innym kraju), praca w różnych branżach itp. rozwijają zakres wiedzy i umiejętności. Pozwalają poznawać nowe punkty widzenia.

To, co jest trudne, to zaakceptowanie, że gdy my lub nasi pracownicy chcemy pójść za zainteresowaniami lub ciekawością, to nie wiemy, jak to się przełoży na zysk. Dlatego postrzegamy takie działania jako stratę czasu. Jednocześnie rynek obfituje w historie takich ludzi, jak Jobs, który uczęszczał na lekcje kaligrafii. Prawdopodobnie nikt w tamtym czasie nie przypuszczał, że dzięki temu doświadczeniu Jobsa pierwszy komputer Macintosh zaoferuje możliwość tworzenia dokumentów o pięknej typografii, co stało się jego wyróżnikiem.

 

2# Rozbieranie produktów, procesów i idei na części pierwsze

Innowatorzy uwielbiają dokonywać dekonstrukcji, by zrozumieć zasady funkcjonowania poszczególnych elementów produktów, procesów czy idei. Dzięki temu mogą wykorzystać wybrany element w swojej strategii, wymienić jakieś elementy na lepsze lub postanowić połączyć je w innej kolejności.

W 1980 r. Michael Dell otrzymał od rodziców Apple II. Był podeskcytowany tak bardzo, że poprosił ojca, by ten wspólnie z nim pojechał odebrać przesyłkę. Pierwszą rzeczą, jaką zrobił po przywiezienia komputera do domu było rozebranie komputera na części. Rodzice Della wpadli w szał, bo byli przekonani, że ich syn zniszczył sprzęt. Dell udoskonalił swój komputer, a z jego hobby powstał model biznesowy „bezpośrednio od Della”.

 

3# Testowanie nowych idei za pomocą programów pilotażowych i prototypów

Testowanie pomysłów na małych grupach pomaga sprawdzić, jak nowe produkty czy usługi są odbierane przez odbiorców. Chodzi o eksperymenty na żywym organizmie: Klienci muszą zaznajomić się z produktem i zadeklarować jego zakup (lub go kupić), by można było powiedzieć o sukcesie. Testowanie ma też na celu poprawienie prototypu – uważne słuchanie odbiorców i obserwowanie ich zachowań ma tu niebagatelne znaczenie.

Dyer, Gregersen i Christensen odkryli podczas swoich badań, że im lepiej innowatorzy wykorzystują Obserwowanie, Kwestionowanie i Nawiązywanie znajomości, tym mniej eksperymentów i testów muszą przeprowadzić. Okazuje się jednak, że nawet jeśli skutecznie pytamy, obserwujemy i rozmawiamy z ludźmi, w generowaniu przełomowych spostrzeżeń wytrwałe Eksperymentowanie ma nadal duże znaczenie.

 

JAK ROZWIJAĆ UMIEJĘTNOŚĆ EKSPERYMENTOWANIA?

 

By poprawić umiejętność Eksperymentowania, należy świadomie przyjąć określone podejście w pracy i w życiu i nastawić się na testowanie hipotez.

 

1. Przekraczaj bariery fizyczne

Co najmniej raz w miesiącu udaj się w miejsce, w którym jeszcze nie byłeś. To może być dalsza podróż lub zaułek w dzielnicy Twojego miasta, w której nigdy nie bywasz. Odkrywaj świat z ciekawością dziecka, a wypróbowując nowe działania, zadawaj sobie pytania, by wyciągnąć z doświadczenia nowe wnioski.

Pomocne pytania: Gdyby był tu ze mną mój zespół roboczy, czego nauczylibyśmy się z tego doświadczenia? Co doprowadziłoby nas do czegoś nowego? Gdybym miał skopiować jedną rzecz z tego otoczenia w codziennym życiu, co by to było?”

 

2. Przekraczaj granice intelektualne

Zamów prenumeratę gazety, newslettera lub czasopisma z całkowicie odmiennego kontekstu, o obszarach specjalizacji odmiennych od Twojej. Jeśli mieszkasz w Polsce – obejrzyj chiński film lub przeczytaj książkę brazylijskiego autora. Jeśli pracujesz w branży logistycznej, przeczytaj coś o funkcjonowaniu służby zdrowia.

Przekraczanie granic fizycznych i intelektualnych nazywa się czasem neurofitnessem, o którym pisałyśmy już kiedyś na blogu IMOMO, poświęconemu twórczemu myśleniu w codziennej praktyce. Nawet jeśli nie jest Twoim celem bycie wielkim innowatorem, neurofitness pomaga ćwiczyć umysł!

 

3. Naucz się nowej umiejętności

Opracuj dokładny plan rozwoju nowych umiejętności lub zdobycia nowej wiedzy. Sprawdź, jakie zajęcia oferuje lokalna społeczność (chór, kurs fotografii lub aktorstwa). Zapisz się na szkolenie z zupełnie innej tematyki niż Twoja lub porozmawiaj z kimś ze swojej firmy, kto może poszerzyć Twoją wiedzę z nowych obszarów.

Jeśli masz mało czasu, skorzystaj z zasobów internetu: coraz więcej instytucji udostępnia swoją wiedzę, a muzea zbiory. Może zainteresuje Cię coś w Google Arts & Culture?

 

4. Rozbierz produkt na części

Poszukaj w domu lub firmie rzeczy, które już nie działają. Do zabawy możesz zaprosić dzieci:) Przeznacz trochę czasu na przyjrzenie się poszczególnym elementom robieranej rzeczy. Zapisz swoje spostrzeżenia w notesie!

 

5. Buduj prototypy

Zidentyfikuj coś, co chciał(a)byś ulepszyć. A może marzysz o nowym domu? Zbuduj prototyp nowego, usprawnionej wynalazku lub swojego marzenia. Jeśli nie na drukarce 3D, to za pomocą plasteliny, modeliny lub innych materiałów.

 

6. Regularnie prowadź testy pilotażowe nowych pomysłów

Jeśli zdobędziesz się na odwagę by popełniać błędy i ponosić porażki, możesz wiele się nauczyć, podobnie jak Gordon Moore (współzałożyciel Intela), który powiedział „Jako przedsiębiorca najwięcej nauczyłem się metodą prób i błędów.” Zdecyduj się na zaplanowanie i przeprowadzenie testu pilotażowego pomysłu, nad którym będziesz pracować w przyszłym miesiącu!

 

7. Zacznij szukać trendów

Czytaj publikacje futurologów (np. Natalii Hatalskiej) i obserwuj zidentyfikowane przez nich trendy. Możesz obserwować i czytać blogi ludzi, którzy Twoim zdaniem po prostu dobrze czują trendy i są zawsze kilka kroków do przodu. Zastanów się, jak te trendy mogą doprowadzić Cię do ciekawego eksperymentu z udziałem nowego produktu lub usługi. Znajdź sposób na twórcze przeprowadzenie takiego eksperymentu.


 

Eksperymentowanie to ostatnia z 5 umiejętności należących do Modelu DNA Innowatora. Bycie innowacyjnym człowiekiem i managerem to jednak nie wszystko. Aby takie kompetencje mogły być wykorzystane w firmie, również organizacja musi być innowacyjna. Powinna zadabć o ludzi, procesy i filozofię, bo dopiero w ten sposób będzie w stanie dokonywać przełomowych odkryć i WPROWADZAĆ JE NA RYNEK.

Maja

 

Photo by rawpixel.com on Unsplash